Ga naar de inhoud

21050 – zaterdag

Het weer werkte niet altijd mee maar de gasten wel. Vandaag was de dag dat we onze dochter met valse voorwendselen hadden gelokt om naar ons te komen alwaar ze een mooi plekje kreeg toebedeeld op het overdekte terras rijkelijk versierd met slingers en balonnen. Vanaf het middaguur arriveerde er ongeveer elk half uur een auto met gezinsleden die op gepaste afstand op het terras konden aanschuiven om een gebakje te komen eten. Alles in de buitenlucht en volkomen corona-proof konden we haar op deze manier toch nog een ‘feestje’ geven.

Cultuurwetenschappen:
In het schilderij dat vandaag op mijn lijst stond om nader te bekijken zien we Homerus die op een troon gezeten door Nikè, godin van de overwinning, gelauwerd wordt. Hij is omringd door 45 personen uit de klassieke Griekse en Romeinse oudheid, maar ook uit de meer recente westerse geschiedenis. Het zijn voornamelijk filosofen, schrijvers, schilders, beeldhouwers, muzikanten, componisten en staatslieden. De schilder van dit alles is Jean-Auguste-Dominique Ingres (1780-1867). Eén van de interpretaties van wat Ingres voor ogen had met dit schilderij is van Jan Emmens die stelt dat Homerus, ‘het eerste, en daarom in eigenlijke zin enige oorspronkelijke genie [is] dat de Europese mensheid kent’. Door Homerus op te nemen in de godenwereld worden tegelijkertijd ‘alle grote geesten’ die van hem ‘stammen’ meegenomen. Ingres zelf gaf aan dat Rafaël zijn belangrijkste voorbeeld was en die zien we op links afgebeeld aan de hand genomen door de legendarische schilder Apelles.

De apotheose van Homerus – 1827, Jean-Auguste-Dominique Ingres